torsdag 2. februar 2012

Sokker med gammaldags hælfelling. ( oppskrift)

Disse er strikket i str 40 -41
Jeg har brukt 100g Senjagarn fra nille. (80% ull og 20% nylon)
Pinne nr 3,5

Både mann og svigersønn "maser" etter nye ullsokker nå,så da var det bare å sette i gang......
Denne måten å strikke sokker på lærte jeg for ca 40 år siden av min mor , som igjen hadde lært det av sin mor. Det er av denne grunn jeg skriver Gammeldags.....Jeg har strikket sokker etter andre teknikker, men vender stadig tilbake til denne metoden, sokken sitter fantastisk godt på foten.

Legg opp 15 m på hver pinne = Totalt 60 m. Strikk vrangbord 2 vridd r, 2 vr til ønsket lengde.
Starter og slutter omg med 1 m vridd rett, dette for å få det likt oppå vristen etter hælfelling. Når en starter med hælen tar jeg alltid 2 m fra frampinnene over på hælpinnene slik at en har 17 m på hver av pinnene bak , og 13 m på de to pinnene foran.

HÆLEN: Strikk glattstrikk frem og tilbake over de 17 x 2 maskene , på dette paret har jeg strikket 22 omg før jeg begynner å "runde hælen. Nå strikkes det til det står 5 m igjen på 1. pinne, strikk 2 m vridd rett sammen, så de 3 gjenværende m på pinnen, på neste pinne strikkes 3 m , så 2 rett sammen, forsett ut pinnen.Snu og strikk vr tilbake. Nå strikkes til 4 m står igjen på 1. pinne, 2 vridd r sammen, strikk de 2 gjenværende m. Neste pinne strikkes 2 m , 2 m r sammen , forsett ut pinnen med glattstrikk, snu og strikk vrangt tilbake. Fellingen gjentas enda en gang, nå står det 3 masker igjen før en feller og 1 m å strikke , begynn andre pinnen med 1 m så felling, strikk ut pinnen, snu og vr tilbake.                                                                                                                                                  

Strikk deretter de første 14 m på første pinne, du er nå på midten av hælen. Feller av hælen på denne måten.

Hold tråden på retten av arbeidet, vrangsiden mot deg. Strikk alltid 2 m sammen motsatt av der du har tråden, og masken du har felt skal hele tiden flyttes over til motsatt pinne.

Videre plukket jeg opp 17 m på hver side av hælen , og strikket 2 omg rundt ( 17 m glattstrikk på hæl, 13 m x 2 i vr strikk på vristen og til slutt 17 m på hælen).Omgangen begynner alltid midt under foten Deretter feller jeg på 1. pinne av hælen de 2 SISTE maskene 2 r sammen, strikker 2 pinner 2vridd r, 2 vr, så på siste hælpinne , de FØRSTE maskene 2 rett sammen.Strikk en omg uten felling og så gjentar jeg fellingen enda en gang.

En har nå 15 m på pinnene under foten, og 13 m på hver pinne oppå foten. Forsett rundt til ønsket lengde før tå felling,( jeg har 14,5 cm fra der jeg plukket opp maskene)
TÅ FELLING. Her er det ett utall av varianter , jeg har denne gang gjort det på denne måten:
2r sammen, strikk 5 m gjentas omg rundt. 4 omg uten felling. 2 r sammen , strikk 4 m , gjenta omg rundt. så 3 omg uten felling. 2 r sammen, strikk 3 m , gjenta omg rundt, så 2 omg uten felling. 2 m sammen, 2 m rett, gjentas omg rundt. 1 omg uten felling. 2 m sammen, 1 rett, omg rundt, 1 omg uten felling. 2 sammen 1 m omg rundt, 1 omg uten felling. Dra tråden gjennom resterende masker og fest trådene

.

21 kommentarer:

  1. Hei, tusen takk for kjempefin sokkeoppskrift.
    Jeg likte veldig godt å lære med en ny måte å
    felle helen på.Ble kjempefornøyd med sokkene mine. Rebecca 27.01.2013:)

    SvarSlett
  2. Så bra :)
    Alltid hyggelig med tilbakemeldinger.

    Margrete

    SvarSlett
  3. Hei, kjempe fine sokker!
    Jeg lurer på hvor mange masker man trenger om man skal strikke str. 45?
    Henriette

    SvarSlett
  4. Strikker du i Sisu/ Siljagarn ville jeg lagt opp 66 m. 2-4 m mer over på hælpinnene når du kommer så langt.

    SvarSlett
  5. Takk skal du ha! :)

    SvarSlett
  6. Bente Rønsåsbjørg21. september 2013 kl. 01:57

    Hei :-)
    Ser du anbefaler å legge opp 6 masker mer på en større str. Er det ikke lurt å ha like mange masker på hver pinne?
    Hilsen Bente.

    SvarSlett
  7. Hei :) så fantastisk at du legger ut dette :)
    Jeg har et lite spørsmål, jeg skal strikke et par i str 44 med hakke tjukkere garn enn du har brukt. Hvor mange masker burde jeg begynne med da?

    På forhånd takk :)

    Elmira

    SvarSlett
  8. Hei.
    Når du strikker hæl, strikker du da rett en vei og vrang tilbake, eller rett begge veier? :/
    Skjønte ikke helt..

    På forhånd takk!

    Susanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette lurer jeg også på. Fant du ut av det?

      Slett
  9. Ja denne måten å felle hæl på lærte jeg av mora mi for 60 år siden. Det er absolutt den beste hælen og sokken sitter som støpt på foten. Mine barn og barnebarn syns også at besta sine sokker er best.
    Vennlig hilsen fra ei strikkeglad bestemor.
    Siv.

    SvarSlett
  10. Så flott! Denne måten å felle hæl på har jeg også lært av min mor :-) Men holder litt annerledes; snur strikketøyet for hver gang. Det er så sjelden jeg strikker sokker at jeg glemmer hvordan hælen felles for hver gang... Og så fant jeg denne filmen!! Min mor sier også at hun "feller gammeldags-hæl". Tror det er en sjelden måte å felle på, har ikke sett det andre steder ;-)

    SvarSlett
  11. Hei! Kjempeinterressant med nye teknikker! Vil gjerne prøve denne hælen, men chtome på mitt nettbrett støtter ikke programtillegg for å vise denne Videoen..... kan Du hjelpe? Kanskje du har en beskrivelse et annet sted eller vet om en video annet sted? YouTube? Hilsen Marit.

    SvarSlett
  12. Så utrolig fantastisk at du har lagt ut denne oppskriften! Mormoren min strikka alltid denne hælen, og jeg masa lenge for å få henne til å vise meg hvordan, da denne måten aldri blir brukt i oppskrifter. Ca to uker før hun døde i 2011, viste hun meg fellingen en gang, så heldigvis er familietradisjonen med nye strikkalester til jul ivaretatt, men jeg sliter alltid litt med fellingen, så TUSEN TAKK for at du har lagt ut oppskriften!

    SvarSlett
  13. Så flott å se, denne måten å felle hæl lærte jeg av min mormor :D

    SvarSlett
  14. hei.
    jeg forstår ikke hvordan sammestrikkingen av hælen skal gjøres,holder på å tørne...
    kan du hjelpe meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår heller ikke helen. :-(

      Slett
  15. me gustan mucho un saludo desde chile

    SvarSlett
  16. Hei, og tusen takk for at du la ut denne instruksjonen. Har også lært den av min bestemor. Lurer på om du kan skrive ned hvor mange masker og hvor stor damestørrelsen skal være ?
    På forhånd tusen takk :)

    SvarSlett
  17. Hei. Jeg sliter og forstår ikke hvordan jeg skal strikke slutten av hælen der en skal strikke to og to sammen:( Har du bilder? Eller prøve forklare meg?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Se hjertego.blogspot.no. Den var enkel og ble veldig pen. Hilsen Solveig

      Slett
  18. Jeg får ikke til å spille av videoen. Jeg har strikket én sokk med denne oppskriften,men måtte ta en pause fra strikking i noen mnd.Da jeg strikket forrige sokk fikk jeg til å åpne videoen. Jeg står bom fast, er det noen som kan gi meg det med teskje?
    Hilsen Ingrid